Verslag Concertgebouw

Toen ik hoorde dat we met de klas naar het concertgebouw zouden gaan, was mijn eerste reactie best wel positief. dankzij mijn stijl en uiterlijk verwachten niet veel mensen dat ik een verborgen liefde voor klassieke muziek koester.

Ik ben opgegroeid met alle soorten muziek, rock, punk, metal, klassiek, letterlijk alles bij elkaar, dus ik had er wel zin in.

de rondleiding door het gebouw was erg interessant, onze reisleider was erg mondig en lekker sarcastisch, wat ik erg waardeerde, hij vertelde over de geschiedenis van het gebouw wat leuk was om te weten te komen.

 

De muziek was werkelijk waar geweldig, de manier waarop het samenwerken van elk instrument was fantastisch, onder leiding van de dirigent die precies ieder instrument tot zijn recht liet komen, ik zou er graag nog een keertje heen gaan, toen de oude pianist ging spelen viel mijn mond letterlijk open, ik speel zelf piano, en ik heb nog nooit zo’n goede pianist live gezien.

ik wou dat ik net zo goed was als hij, en dat ik eens met hem kon praten. 

 

ik rij elke dag langs het concertgebouw, maar ben er nog nooit binnen geweest, ik vond het er altijd saai uitzien, maar nu ik er heb rondgelopen, en het allemaal heb gezien, vind ik het een mooi en interessant gebouw.

 

het muziekstuk wat wij hebben gehoord was Mozart’s Pianoconcert nr. 27, zijn laatste pianoconcert en verschijning op een publiek concert voordat hij stierf op 5 december 1791, Het werk volgde de serie van zeer succesvolle pianoconcerten die Mozart schreef voor zijn eigen concerten.

Op het moment van de première was Mozart niet langer een prominent uitvoerder meer voor het publiek. Het is een populaire veronderstelling dat dit pianoconcert voor het eerst werd uitgevoerd op 4 maart 1791 in Jahn’s Hall door Mozart en door klarinettist Joseph Bähr. Alhoewel, er is absoluut geen bewijs dat Mozart dit concert werkelijk uitvoerde op deze dag. Het werk zou wel eens voor het eerst uitgevoerd kunnen zijn door Mozart’s leerlinge Barbara Ployer ter gelegenheid van een openbaar concert op het paleis Auersperg in januari 1791.

– Anna Peroti

Leave a Reply

